Een warm welkom - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Eline en Britt - WaarBenJij.nu Een warm welkom - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Eline en Britt - WaarBenJij.nu

Een warm welkom

Door: Britt en Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline en Britt

01 April 2014 | Kameroen, Douala

Lieve vrienden, familie en kennissen,

Dit wordt dan ons eerste blog, na een top weekend en het afscheid maandagochtend vanaf Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf begon het grote avontuur. Tijdens beide vliegreizen kregen we een echt vliegtuig viergangenmenu dus we zijn zeker niets tekort gekomen. Ps. We schrijven op het moment onder een lamp die wat keuren heeft; het spookt hier een beetje, haha. Het licht gaat van hard naar zacht.

Maar over de aankomst, dat was erg warm: letterlijk en figuurlijk. Het was 24 graden en dat om 02.00 uur ’s nachts. Toen we met een oplucht gevoel alle koffers hadden, gingen we op zoek naar onze ‘driver’. Er stonden namelijk allemaal mannen in pak met naambordjes. Maar niet die van ons. Er kwamen wel drie mannen in gewone kleding naar ons toe die onze koffer al wilden meenemen terwijl we geen idee hadden wie het waren. We hielden ze heel stevig vast en we hebben duidelijk gemaakt dat we het zelf wel konden. Ook wilden ze ons al gelijk een simkaart aansmeren (waarvan we de dag later hoorden dat het goed is dat we ze niet kochten, want ze blijken niet te werken). Toen ging een van de jongens bellen en onze driver kwam er snel aan, hij dacht dat we een dag later kwamen. De boeking was ook een dag later, dus kregen we een 6 persoonskamer: niet verkeerd. We spotten alleen een hagedisje binnen dus hebben als een blok geslapen.. tot half 8.
Om half 8 zaten we namelijk aan het vroege ontbijt hier naast het zwembad: lekker Hollands brood, ei en jam. Tijdens het ontbijt ontmoeten we twee studenten uit België die net terug kwamen van drie maanden stage in Njinikom! Was erg leuk om van hen te horen hoe het was. Een Kameroense meneer die ook ontbeet hoorde het woord Njinikom en voert naast dat dorp projecten uit: met hem hebben we een paar uur gekletst; ook gezellig. De mensen die we ontmoet hebben zijn heel welkom naar ons, geïnteresseerd, ect. Maar we zijn zeker op onze hoedde hoor:), we hadden al met veel mensen meegekund omdat ze het mooie Kameroen wilden laten zien.

Op de eerste dag zijn we ook even de stad in geweest. We vroegen aan de driver of hij ons wilde brengen. Hij vroeg wat we wilden doen en met het antwoord winkelen moest hij een beetje lachen. Hij vertelde ons dat we niet alleen konden gaan. Later begrepen we waarom…
We hebben onze ogen uitgekeken: een eenbaansweg gebruiken ze hier als driebaansweg, alle auto’s hebben zichtbare schade, tussen de auto’s liepen mensen met schalen op hun hoofd met bijvoorbeeld eieren en de toeter hebben ze hier heel goed gevonden; deze hoor je constant. We hebben al besloten nooit hier een auto te huren, want het rijden is hier voor ons onmogelijk.
De driver heeft ons afgezet bij de bank en supermarkt en ons voor de deur steeds opgewacht. De simkaart ging hij voor ons halen, waarschijnlijk omdat wij zouden worden opgelicht of omdat we het niet snapten? Haha.

Eenmaal terug hebben we lekker gezwommen, gechilld en zowaar mochten we wel vrijuit naar een door hem aangewezen restaurant lopen (50 meter verderop). Hier hebben we lekker pizza gegeten en weten we dat we ons Frans bij moeten spijkeren.. haha.. De prijzen zijn hier nog wel vergelijkbaar met Holland (we zijn nog niet opgelicht hoor, want de prijzen stonden wel op een kaart).

Donderdag reizen we verder naar Bamenda, dat is 5 uur met de bus en vrijdag gaan we naar Njinikom, de laatste 2 uur! :)

Dit was het eerste blog, hopelijk blijven we gemotiveerd om weer wat mooie verhalen te schrijven ;).

Liefs Britt en Eline

• 01 April 2014 - 21:48

Fleur:

Heee Elien en Britt,

Wat fijn om te lezen dat jullie zo goed zijn aangekomen!
    Lekker zo'n zwembad de eerste paar dagen. Kunnen jullie even aarden.
    Aardige driver ook haha wordt inderdaad even duidelijk hoe het leven daar zit.
    Geniet ervan en ben heel benieuwd naar jullie andere reisverhalen.
    liefs

• 01 April 2014 - 22:18

Rinske:

Heey Britt en Eline,
    Fijn om te horen dat de reis goed is verlopen! Blijf idd op jullie hoede voor de mensen daar.
    Maar vooral genieten genieten en genieten!
    Veel foto's maken zodat wij toch een beetje kunnen mee genieten van het leven daar en jullie ervaringen! :-D

Have fun ladies en succes met de stage!

Groetjes Rinske

• 02 April 2014 - 00:41

Anja Van Doornik:

Hoi britt
    Was even op waarbenjijnu.nl om reisverslag te lezen van mijn neef die in zuid Afrika zit en kwam zodoende ook snel bij jullie eerste verslag uit. Leuk om je zo te kunnen volgen. De cliënten vertelde ook al enthousiast over je avontuur.
    Ben benieuwd wat je daar allemaal meemaakt. Heel veel plezier groeten Anja

• 02 April 2014 - 07:58

Wilma Willems:

Wat een indrukken allemaal maar je ziet maar weer blijf op je hoede. Misschien Britt moet Geert daar een schadebedrijf oprichten ;). Ik zie je nieuwe blog gauw tegenmoet en geniet ervan. Veel liefs Wilma

• 02 April 2014 - 09:03

Nienke:

Hee Britt, Heel leuk om je eerste verhaal te lezen! Geniet ervan! xxx Nienke

• 02 April 2014 - 10:04

Opa En Oma:

Hoi lieve kleindochter met vriendin,
    Wat goed dat jullie zo oppassen en toch ook heeeerlijk genieten.Kunnen jullie voldoende goed water drinken? En is er vodoende westers eten? Wij hebben genoten van jullie eerste blog. We volgen hoor. Liefs van ons beiden. O&O

• 02 April 2014 - 10:31

Mirjam:

Wat leuk om jullie eerste reisverslag te lezen. en fijn dat Masse (zo hert hij toch?) zo goed op jullie past ;-). Dat heeft hij vast al meer gedaan.
    Geniet nog even van Douala en dan morgen van de volgende reis! Hopelijk zijn de wegen redelijk. anders wordt het wellicht duwen :-)

• 03 April 2014 - 22:55

Els (joehoe Van Buurtzorg):

Hey Britt en vriendin,

Via whatsapp op de hoogte dat julllie bijna in Njinnikom zijn.
    Veel succes daar (ik denk de plek waar jullie gaan werken/stagelopen?) en ik ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.
    tot weer horens doei Els

• 04 April 2014 - 12:30

Nol En Jeanne Megens:

Hoy britt

Ik heb net je reisverslag gelezen leuk wat jullie al mmegemaakt hebben en kijk uit na het volgende nieuws .
    groetjes Nol en Jeanne